انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه قم:
دستگاه دیپلماسی براساس مانیفست امام از جنبش‌های منطقه اعلام حمایت کند

خبرگزاری فارس: انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه قم با انتشار بیانیه‌ای به مناسبت سالروز ایام‌الله 14 و 15 خرداد خیزش‌های اسلامی - مردمی منطقه را در راستای گفتمان عدالت‌خواهی ملت ایران دانست.


 

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری فارس، انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه قم با انتشار بیانیه‌ای ضمن گرامیداشت ایام‌الله 14 و 15 خرداد و تسلیت به مناسبت سالروز درگذشت امام خمینی(ره) از دستگاه دیپلماسی کشور خواست تا با تمسک به مانیفست امام روح‌الله(ره) حمایت خود از قیام‌های مردمی منطقه را بیش از پیش اعلام کند.

متن کامل این بیانیه به شرح زیر است:

و نرید ان نمن علی الذّین استضعفوا فی الارض و نجعلهم ائمه و نجعلهم الوارثین

نیمه خرداد هر سال یادآور عروج ملکوتی بزرگ مردیست که خود به تنهایی پشتوانه یک ملت بود و احیاگر استقلال و عزت ابدی مردم بود. نیمه خرداد یادآور قیام ملتی مسلمان و انقلابی است که با لبیک گفتن به ندای رهبری فرزانه و عالم حادثه‌ای را رقم زد که اکنون و کمتر از نیم قرن پس از گذشت آن در حال تبدیل شدن به یک حرکت و قیام جهانی است. 15 خرداد ماه آغاز فصلی جدید در مبارزه با استکبار جهانی بود. رژیم ستم‌شاهی تصور می‌کرد می‌تواند شعله‌های خشم مقدس ملت را که به رهبری امام خمینی(ره) شعله‌ور شده بود خاموش کند، که نه تنها نتوانست بلکه بعدها الهام‌بخش جهان اسلام و بشریت شد.

اندیشه‌های امام خمینی(ره) همیشه الهام‌بخش و تحول آفرین در جامعه ایرانی و مردم مسلمان منطقه بوده است. حضرت امام(ره) همه مسلمانان جهان را به بیداری و قیام فرا خواند و معادلات قدرت‌های استکبار جهانی را در هم ریخت.

امروز در حالی سالگرد ارتحال حضرت امام(ره) و قیام پانزده خرداد را برگزار می‌کنیم که اندیشه های امام راحل(ره) در جوانان غیرتمند کشورهای منطقه از جمله مصر، تونس، بحرین، یمن، لیبی، و ... موج بیداری در این کشورها را فراهم آورده است و باعث به لرزه درآمدن کاخ‌های مستکبرین و دیکتاتورها شده است.

آری! انقلاب روح الله(ره) که به راستی موهبتی است الهی برای همیشه‌ی تاریخ گفتمان عدالت‌خواهی و آزادگی را بر گفتمان ظلم و دیکتاتوری و حاکمیت زر و زور و تزویر چیره ساخت. و به همین دلیل است که امروزه تصاویر حضرت امام(ره) را در تمامی قیام‌های مردمی کشورهای عربی و اسلامی می‌توان مشاهده نمود و این امر، تبلوریست از حقیقت همیشه تابان شخصیت امام(ره) که تمام ملت‌های منطقه را به تسخیر خود در آورده است.

شاید امروز مهمترین نیاز هر ملت عزت طلب و استقلال طلبی بازگشت به خط امام(ره) و مکتب امام(ره) باشد. مکتبی که در آن هدف، هدفی الهی‌ است. هدف حفظ عزت و استقلال و شرف مردم و تسلیم نشدن در برابر زورگویی‌ها و زیاده‌خواهی‌ها و چپاول‌گری‌های زورگویان و قدرت‌طلبان و استکبارگران عالم است. امام بزرگوار همواره بر حفظ عزت مسلمانان تأکید داشتند، به‌طوری‌که رویکرد بیداری اسلامی و آگاهی‌بخشی و اطلاع‌رسانی نسبت به وقایع جهان اسلام در پیام‌های حج امام(ره) کاملاً آشکار است.

ذکر این نکته البته ضروریست که در زمان کنونی که موج بیداری‌های اسلامی یک به یک خانه‌های عنکبوتی ظالمان و دیکتاتورهای منطقه را ویران می‌کند و بساط ظلم را از منطقه و انشاالله به زودی در سراسر جهان برمی‌چیند، انتظار می‌رود که دستگاه دیپلماسی کشور با موضع‌گیری‌های منطقی و به جا و با تمسک به مانیفست امام روح الله(قدس سرّه) که هیچگاه انقلاب اسلامی را به داخل ایران محدود نمی‌فرمود، حمایت خود را از این جنبش‌ها بیش از پیش اعلام دارد.

و ما دانشجویان امروز تداوم راه نورانی امام(ره) را با بصیرت و بینش والای اسلامی تنها در تبعیت محض از ولایت مطلقه فقیه و رهبری معظم انقلاب حضرت آیت الله امام خامنه ای(حفظه الله تعالی) به عنوان خلف صالح آن بزرگ مرد تاریخ معاصر می‌جوییم و در همین راستا، ضمن گرامیداشت سالروز ارتحال ملکوتی آن پیشوای بحق پیوسته و همچنین قیام خونین پانزدهم خرداد، با روح مقدسش پیمان می‌بندیم که در راه تحقق همه آرمان‌های الهی او و پیروی از رهبری معظم انقلاب تا فتح قله‌های عزت و آزادگی از پای نخواهیم نشست.

انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه قم


 
رحیم‌پور ازغدی:
سیدجمال‌الدین اسدآبادی چریکی تمام عیار بود

خبرگزاری فارس: یک استاد دانشگاه گفت: سید جمال‌الدین اسدآبادی چریک تمام عیار در ابعاد سیاسی، فرهنگی و عقیدتی بود.


 

به گزارش خبرگزاری فارس از اسدآباد، حسن رحیم‌پور ازغدی در همایش سلسله بیداری از سید جمال‌الدین اسدآبادی تا امام خمینی در شهرستان اسدآباد با بیان اینکه سید جمال‌الدین اسدآبادی چریک تمام عیار در ابعاد سیاسی، فرهنگی و عقیدتی است، اظهار داشت: دلیل واکنش‌های مختلف بر علیه افکار سید جمال‌الدین‌ این بود که این شخصیت همچون دیده بانی در شهر کوران، پیشرو فرهنگ و جلوتر از عصر خود در حال حرکت بود.
وی با اشاره به اینکه سید‌ جمال‌الدین اصراری بر مشخص شدن ملیت، مذهب و دین خود نداشت، ادامه داد: این مهم نشان از جهانی و اسلامی بودن این اندیشمند فاخر دارد که متعلق به هیچ شهر یا کشوری نیست بلکه یک عنصر جهانی است.
استاد حوزه و دانشگاه از سید‌ جمال‌الدین به عنوان مردی الهی و بدون مقدس نمایی یاد کرد و افزود: صراحت لهجه ایشان بدون تملق‌گویی و تواضع در سند تاریخی موجود است و باید در نشستی زیباشناسی اعتقاد سید جمال‌الدین را بررسی کنیم.
وی با اشاره به برخی آثار سید جمال‌الدین‌ گفت: ایشان در حوزه‌های فقه، اخلاق، کلام، فلسفه قرآن تبحری خاص داشتند.
رحیم‌پور ازغدی سید جمال‌الدین‌ را پدر رسانه‌های مدرن در کشور و جهان خواند و گفت: نخستین کسی که به نقد فلسفه غرب در جهان اسلام اقدام کرد کسی جز سید جمال‌الدین‌ نبود که ایشان در این زمینه سه سلسله مقاله دقیق و مفصل در مطبوعات به چاپ رساندند.
وی با بیان اینکه احیاگر قرآن و سخن‌گوی موضوع رسالت اجتماعی پیامبران سید جمال‌الدین‌ است، بیان کرد: جنبش‌های اسلامی اخیر در کشورهای مسلمان الهام گرفته از نگاه جهانی سید جمال‌الدین‌ و امام خمینی(ره) است.
عضو سابق شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: دشمنان همیشه نگران جریان‌های انقلابی، روشنفکری دینی، بازگشت به قرآن و روح جهادی سید جمال‌الدین‌ بودند که مردم تحت تأثیر این افکار قرار بگیرند که امروز شاهد به ثمر نشستن این افکار و بیداری اسلامی در جهان هستیم.
وی امام خمینی را نیز یک عنصر جهانی خواند و خاطرنشان کرد: امام (ره) بذر انقلابی را که سید جمال‌الدین‌ کاشته بود با اهتمام و توجه به ارزش‌ها و ادامه احیای قرآن و اسلام تبدیل به میوه کرد و انقلاب شکوهمند اسلامی را به ثمر نشاند.


 
با صدور حکمی؛
وزیر علوم سرپرست دانشگاه دریانوردی و علوم دریایی چابهار را منصوب کرد

خبرگزاری فارس: کامران دانشجو وزیر علوم، تحقیقات وفناوری طی حکمی امین بهزاد‌مهر را به عنوان سرپرست دانشگاه دریانوردی و علوم دریایی چابهار منصوب کرد.


 

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری فارس، دربخشی از این حکم آمده است: امیدوارم با جلب مشارکت مسئولان استان و بهره‌مندی از تجارب اعضای هیأت علمی و همکاران متعهد در جهت تحقق اهداف تبیینی در برنامه تقدیمی وزیر علوم به مجلس شورای اسلامی، حفظ بیت‌المال و صرفه‌جویی در هزینه‌های غیرضروری و تقویت نظم و انضباط، رعایت مقررات مالی در تربیت دانش‌آموختگانی قانون‌پذیر و با نگرشی ارزشی و معنوی و گفتمانی عدالت‌خواهانه برای جامعه اسلامی موفق باشید.

براساس این گزارش، امین بهزادمهر عضو هیأت علمی دانشگاه سیستان و بلوچستان است و پیش از این ریاست پژوهشکده فناوری نانو این دانشگاه را برعهده داشته است.

همچنین وزیر علوم ضمن تقدیر از محمود اوکاتی، رئیس سابق دانشگاه دریانوردی و علوم دریایی چابهار در طی دوران مسئولیت این دانشگاه، طی حکمی وی را به عنوان سرپرست دانشگاه زابل منصوب کرد.

 
رهایی در گفت‌وگو با فارس:
وزارت نفت هنوز قراردادهای خود با دانشگاه‌ها را فعال نکرده است

خبرگزاری فارس: رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر گفت: وزارت نفت که از سال گذشته قراردادهایش را با دانشگاه‌ها متوقف کرده بود، هنوز آن‌ها را به طور کامل فعال نکرده است.


 

علیرضا رهایی در گفت‌وگو با خبرنگار علمی خبرگزاری فارس با اشاره به بحث قراردادهای دانشگاه‌ها با وزارت نفت گفت: در سال گذشته وزارت نفت برخی از قرار دادهای خود را با دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی به حالت تعلیق در آورد و آن‌ها را متوقف کرد.

وی ادامه داد: همان‌طور که بارها گفته شده در سال 89 وزارت نفت با طرح موضوع سیاست‌گذاری، تمامی قراردادهای تحقیقاتی خود را با دانشگاه‌ها متوقف کرد و از ابتدای سال 90 هم بحث جمع‌آوری اطلاعات و تشکیل بانک اطلاعات را مطرح کرده است.

رهایی گفت: اما هنوز این وزارتخانه پروژه‌های جدید را عرضه نکرده است و هیچ موافقت‌نامه و پروژه‌ای را با دانشگاه‌های کشور فعال نکرده است.

رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر با اشاره به پروژه‌های قدیمی وزارت نفت با این دانشگاه که به حالت تعویق در آمده بود، گفت: وزارت نفت اعلام کرده که بخشی از پروژه‌های قدیمی که متوقف شده بود، آغاز شود اما اعتبار خاصی برای این پروژه‌ها تخصیص نداده است.


 
جبل‌عاملی در گفت‌وگو با فارس:
ماهواره نوید دانشگاه علم و صنعت آماده پرتاب است

خبرگزاری فارس: رئیس دانشگاه علم و صنعت ایران گفت: کار ساخت ماهواره نوید این دانشگاه به پایان رسیده و آماده پرتاب است.


 

محمد سعید جبل‌عاملی رئیس دانشگاه علم و صنعت ایران در گفت‌وگو با خبرنگار علمی خبرگزاری فارس با اشاره به پروژه طراحی و ساخت ماهواره نوید در این دانشگاه گفت: ما تنها وظیفه طراحی و ساخت این ماهواره را بر عهده داشتیم که هم اکنون نمونه فضایی این ماهواره نیز ساخته شده است.

وی ادامه داد: وظیفه پرتاب این ماهواره بر عهده دانشگاه نیست و ما این ماهواره را برای پرتاب آماده کرده‌ایم و به سازمان فضایی سپرده‌ایم.

جبل عاملی خاطرنشان کرد: ماهواره نوید با قرار گرفتن در مدار، پیام مهدی (عج) را ارسال خواهد کرد.

حسین بلندی، مدیر مرکز تحقیقات ماهواره دانشگاه علم و صنعت ایران گفت: ما از سال 86 فعالیت خود را برای طراحی و ساخت ماهواره در این دانشگاه آغاز کردیم و در آن زمان هیچ کشوری حاضر به همکاری برای طراحی و ساخت ماهواره به صورت مشترک نشد، از این رو تصمیم به طراحی و ساخت ماهواره در داخل دانشگاه با دانش بومی گرفتیم.

وی افزود: نمونه مهندسی ماهواره نوید سال 88 رونمایی شد و ما هم اکنون موفق به ساخت مدل فضایی این ماهواره با دانش بومی شدیم.

به گزارش فارس، ماهواره نوید وزنی معادل 50 کیلوگرم دارد و در مدار بیضی زمین در فاصله 250 تا 357 کیلومتری زمین قرار می‌گیرد.

طول عمر تجهیزاتی این ماهواره یک و نیم سال و طول عمر مداری آن 2 ماه است و سلول‌های خورشیدی این ماهواره نیز همگی در داخل کشور طراحی و ساخته شده است و قدرت تثبیت دوربین آن 400 متر است.


 
سرکار در گفت‌وگو با فارس:
170 شرکت در زمینه فناوری نانو فعال هستند

خبرگزاری فارس: رئیس ستاد توسعه فناوری نانو گفت: هم اکنون در کشور 170 شرکت دانش‌بنیان فعال در حوزه فناوری نانو داریم.


 

سعید سرکار رئیس ستاد توسعه فناوری نانو در گفت‌وگو با خبرنگار علمی خبرگزاری فارس با بیان این‌که به محصولات مبتنی فناوری نانو بعد از ارزیابی آن‌ها نانو نماد اعطا می‌شود، گفت: تاکنون در کشور، حدود 20 محصول، نانو نماد را دریافت کردند ولی تعداد زیادی درخواست هم داریم که در حال ارزیابی آن‌ها هستیم.

وی ادامه داد: ایران در زمینه تولید علم در حوزه نانو در منطقه و جهان اسلام رتبه اول را دارد و در جهان نیز از جایگاه خوبی برخوردار است.

سرکار تصریح کرد: برخی از محصولات فناوری نانو تولید داخل موفق شدند راه را برای ورود به کشورهای دیگر باز کنند و هم اکنون صادر می‌شوند. ما در زمینه تجهیزات آزمایشگاهی نانو در بحث صاردات موفق بودیم.

وی افزود: از آنجا که هنوز آمار دقیقی در زمینه حجم بازار محصولات نانو در جهان وجود ندارد، نمی‌توان سهم ایران در این بازار را نیز به طور مشخص و دقیق بیان کرد.

رئیس ستاد توسعه فناوری نانو با اشاره به روند رو به توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان فعال در زمینه فناوری نانو گفت: ما هم اکنون در کشور 170 شرکت فعال در حوزه فناوری نانو داریم که 100 محصول را به بازار معرفی کرده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: خوشبختانه فناوری نانو در کشور ما توانسته به صنایع مختلف رسوخ کند و همچنین شرکت‌های دانش بنیانی که در حوزه فناوری نانو فعال هستند در حال توسعه هستند و ما برنامه‌ریزی گسترده‌ای را در این زمینه داریم.


 
پورعباس در گفت‌وگو با فارس خبر داد
سازماندهی مجدد آموزش‌های مهارتی دستگاه‌های اجرایی با هدایت‌ دانشگاه جامع

خبرگزاری فارس: رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی گفت: دستگاه‌های اجرایی کشور ملزم شده‌اند آموزش‌های نظری خود را به وزارت علوم واگذار کنند.


 

عبدالرسول پورعباس رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری فارس با بیان اینکه دستگاه‌های اجرایی کشور ملزم شده‌اند آموزش‌های نظری خود را به وزارت علوم واگذار کنند، افزود: دستگاه‌های اجرایی کشور ملزم شده‌اند آموزش‌های نظری خود را به وزارت علوم واگذار کرده و تمامی امکانات و توان خود را در جهت آموزش‌های مهارتی سازماندهی مجدد کنند.

وی تصریح کرد: دستگاه‌های اجرایی کشور باید تمام امکانات و توان خود را در جهت آموزش‌های مهارتی سازماندهی مجدد کنند، سازماندهی مجدد دستگاه‌های اجرایی تحت هدایت‌های راهبردی دانشگاه جامع علمی کاربردی صورت می‌پذیرد.

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی با بیان اینکه در بیش از80 کشور دنیا آموزش بین30 تا40 درصد نظری و با هدف توسعه علم و تکنولوژی است، گفت: در بیش از80 کشور دنیا بیش از 70 درصد آموزش مهارتی با هدف تولید نیروی کار و تکنسین متخصص جهت فعالیت در حوزه‌های صنعت، کشاورزی و غیره است.

وی گفت: فعالیت‌های زیادی در دانشگاه جامع علمی کاربردی طی ماه‌های گذشته صورت پذیرفته است، از جمله اینکه شورای گسترش مهارتی دانشگاه جامع علمی کاربردی به صورت مستقل اولین جلسه خود را با حضور 13 نفر از مسئولین تشکیل داده است.


 
خواجه‌سروی در گفت‌وگو با فارس خبر داد
بازنگری تمام سرفصل‌های رشته‌های علوم انسانی تا شهریور امسال

خبرگزاری فارس: معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم گفت: تمام سرفصل‌های رشته‌های علوم انسانی تا بهمن‌ماه 1390 بازنگری می‌شوند.


 

غلامرضا خواجه‌سروی معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری فارس با بیان اینکه سرفصل‌های 12 رشته‌ علوم انسانی که در اولویت بازنگری قرار داشتند مراحل نهایی خود را سپری می‌کند، گفت: سرفصل‌های 12 رشته‌ علوم انسانی اولویت‌دار تا شهریورماه 1390به دانشگاه‌ها ابلاغ می‌شود.

وی با بیان اینکه تا بهمن‌ماه 1390 تمام سرفصل‌های رشته‌های علوم انسانی بازنگری می‌شود، افزود: تمام تلاش وزارت علوم در جهت بازنگری در منابع و سرفصل‌های علوم‌انسانی در دانشگاه‌ها، حفظ مبانی اعتقادی و ارزشی جامعه و دانشجویان است که در نهایت به حفظ پایه‌های تربیتی، اجتماعی و سیاسی مردم و خانواده‌ها منجر می‌شود.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم ادامه داد: بازنگری در سرفصل‌ها و منابع به منزله حذف نظریات و منابع غربی نیست؛ بلکه در کنار نظریات غربی، نظریات و مباحث اسلامی عرضه می‌شود و همچنین به نقد مطالب و نظریات غربی نیز پرداخته می‌شود تا دانشجویان با آگاهی مناسب به بررسی موضوعات بپردازند.

وی با بیان اینکه اکنون دغدغه جدی در حوزه تولید علم و تمدن‌سازی برای ایران و جهان در حوزه علوم انسانی ایجاد شده است، گفت: وزارت علوم در سال‌های اخیر بحث بومی‌سازی علوم انسانی را مدنظر قرار داده است و در این زمینه باید اذعان کرد که هنوز به تمام اهداف تبیین شده دست نیافته‌ایم اما کارهای خوبی شروع شده که امیدواریم هر چه زودتر به نتیجه برسد.


 
وزیر علوم در گفت‌وگو با فارس:
دانشگاه‌ها نباید تنها به دنبال ردیف بودجه دولتی باشند

خبرگزاری فارس: وزیر علوم گفت: دانشگاه‌ها درآمد اختصاصی دارند و این درآمد را باید افزایش دهند، دانشگاه‌ها نباید تنها به دنبال ردیف بودجه دولتی باشند.


 

کامران دانشجو وزیر علوم تحقیقات و فناوری در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری فارس با بیان اینکه دانشگاه‌ها درآمد اختصاصی دارند، افزود: دانشگاه‌ها درآمد اختصاصی دارند و نباید تنها به دنبال ردیف بودجه دولتی باشند.

وی با تأکید بر اینکه ثروت بزرگ یک دانشگاه همان نیروی علمی است که به جامعه تحویل می‌دهد، گفت: دانشگاه‌ها باید به دنبال علمی جهت‌دار باشند و این ایمان است که می‌تواند به علم جهت دهد. اگر دانشگاه‌ها اصلاح شوند، جامعه نیز اصلاح می‌شود، باید عالمانه برای پیشرفت تلاش کنیم.

وزیر علوم با بیان اینکه بنا داریم دانشگاه‌ها را براساس شاخص‌های کیفی مبتنی بر اندیشه‌ اسلامی رتبه‌بندی کنیم، گفت: دانشگاه برای انسان‌سازی است نه برای انسان‏سوزی برهمین اساس با تکیه بر فرهنگ غنی اسلامی ایرانی یعنی بر اساس علم و دانش واقعی و تکیه بر تمامی خوبی‌ها و زیبایی‌ها، مهر و محبت و فطرت انسانی شاخص‌هایی را تعریف و سپس نه‎تنها دانشگاه‌های خودمان بلکه دانشگاه‌های دنیا را در فضایی علمی و روحانی رتبه‌بندی خواهیم کرد.

وی درباره افزایش ظرفیت پذیرش دانشجوی تحصیلات تکمیلی در دانشگاه‌های کشور گفت: ‌تاکید بر کیفیت و توجه به تحصیلات تکمیلی محور سمت و سوی فعالیت‌ها در دانشگاه‌های کشور است. به نحوی که در وضعیت جدید و با توجه به تعداد داوطلبین متقاضی ورود به تحصیلات تکمیلی، دانشگاه‌های مادر باید ظرفیت خود را افزایش دهند.


 
طباطبایی در گفت‌‌وگو با فارس:
پذیرفته‌شدگان نهایی آزمون دکترا اجازه شرکت در آزمون سال آینده را ندارند

خبرگزاری فارس: معاون سازمان سنجش آموزش کشور گفت: داوطلبانی که پس از گزینش نهایی در ردیف پذیرفته شدگان نهایی دوره دکتری سال 90 قرار گیرند، مجاز به شرکت در آزمون دکتری سال 1391 نخواهند بود.


 

جلال طباطبایی معاون سامزان سنجش آموزش کشور در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری فارس با بیان اینکه مصاحبه پذیرفته‌شدگان نخستین آزمون دکترای نیمه‌متمرکز از فردا 16 خردادماه آغاز می‌شود، گفت: نتایج اعلام شده فقط بر اساس آزمون برگزار شده و اعمال 20 درصد معدل کارشناسی و کارشناسی ارشد است.

وی با بیان اینکه نتایج نهایی نخستین آزمون دکترای نیمه‌متمرکز پس از اعلام نتیجه مصاحبه تخصصی از طرف دانشگاه‌ها و وصول صلاحیت عمومی داوطلبان از طریق مراجع ذیصلاح توسط سازمان سنجش آموزش کشور به داوطلبان و دانشگاه‌ها اعلام می‌شود، گفت: داوطلبانی که پس از گزینش نهایی در ردیف پذیرفته شدگان نهایی دوره دکتری سال 90 اعم از دوره‌های روزانه، شبانه، پیام‌نور، غیر انتفاعی یا بین الملل قرار گیرند، مجاز به شرکت در آزمون دکتری سال 1391 نخواهند بود.

معاون سازمان سنجش آموزش کشور درباره تعداد پذیرفته‌شدگان نهایی نخستین آزمون دکترای نیمه‌متمرکز گفت: حدود 130 هزار داوطلب در نخستین آزمون دکترای نیمه‌متمرکز ثبت‌نام کرده‌اند که از این تعداد در نهایت حدود 6 هزار داوطلب پذیرش می‌شوند.


 
 

خبرگزاری فارس: معاون نهاد مقام معظم رهبری در امور دانشجویان ایرانی خارج از کشور از برگزاری چهارمین دوره جشنواره قرآنی دانشجویان ایرانی خارج از کشور در ماه مبارک رمضان خبر داد.


 

به گزارش فارس، عین‌الله عابدی با اعلام این مطلب که این جشنواره در 2 سال نخست به صورت متمرکز و در فضای مجازی برگزار شده است گفت به منظور افزایش مشارکت دانشجویان، دوره چهارم این جشنواره همانند سال گذشته در 2 بخش مجزا به صورت متمرکز و غیر متمرکز برگزار خواهد شد.

وی با اشاره به استقبال خوب دانشجویان ایرانی خارج از کشور، بخصوص در کشورهای اروپایی، مالزی، هندوستان و ارمنستان از جشنواره قرآنی سال گذشته، ابراز امیدواری کرد که با سیاستی که نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها در خصوص توسعه مخاطب در پیش گرفته است، امسال تعداد شرکت‌کنندگان 2 برابر سال قبل باشد و در سال‌های آینده با فراهم آوردن زیرساخت‌های مناسب، حتی بتوان با محوریت دانشجویان ایرانی در خارج از کشور جشنواره‌ی قرآنی دانشجویان مسلمان را برگزار کرد.

عابدی اضافه کرد: با توجه به بُعد مسافت و پراکندگی دانشجویان در اقصی نقاط جهان، بخش اوّل این جشنواره به صورت غیر متمرکز، توسط هر یک از انجمن‌های اسلامی دانشجویان ایرانی در کشورهای مختلف و با هدایت و نظارت اتحادیه‌ها برگزار خواهد شد و بخش متمرکز نیز به صورت اینترنتی و در فضای مجازی توسط ستاد جشنواره مستقر در نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در امور دانشجویان ایرانی خارج از کشور برگزار می‌شود.

وی رقابت دانشجویان در بخش غیرمتمرکز را در سه رشته "قرائت "، "حفظ " و "درک مفاهیم " و در بخش متمرکز را در 2 رشته "ترجمه متون خارجی " و "مقاله‌نویسی " اعلام کرد.

وی در توضیح رشته ترجمه متون خارجی گفت: عزیزان دانشجو در هر کشوری که حضور دارند می‌توانند کتاب، مقاله و یا بخشی از یک کتاب را که بحثی از قرآن را مورد بررسی قرار داده به فارسی ترجمه کنند.

وی همچنین محورها و موضوعات پیشنهادی در بخش مقاله نویسی را "قرآن و جهاد اقتصادی "، "قرآن و جهاد فرهنگی "، "بررسی وضعیت قرآن در کشور محل تحصیل دانشجویان "، "قرآن و الگوی پیشرفت "، "قرآن و رشته تحصیلی دانشجویان "، "اعجاز علمی قرآن " و "قرآن و همزیستی صاحب ادیان " اعلام کرد که دانشجویان می‌توانند با توجه به علاقه و گرایش خود مقاله خود را در یکی از این محورها ارائه دهند.

دبیر چهارمین جشنواری قرآنی دانشجویان ایرانی در خارج از کشور در خصوص زمانبندی برگزاری جشنواره توضیح داد که در بخش غیر متمرکز ـ که توسط انجمن‌های اسلامی برگزار می‌شود، نتایج هر رشته حداکثر تا سی و یک مردادماه 90 مشخص و در مراسمی از برگزیدگان تقدیر بعمل می‌آید، همچنین گزارش و اسامی برندگان حداکثر تا پنجم شهریورماه از سوی هر یک از انجمن‌های اسلامی به صورت مکتوب به دبیرخانه اعلام خواهد شد.

وی در خصوص نحوه‌ی ارسال آثار گفت دانشجویان در رشته‌های ترجمه متون خارجی و مقاله‌نویسی می‌توانند آثار خود را حداکثر تا تاریخ بیست و پنجم مردادماه 90 از طریق پایگاه اطلاع‌رسانی www.nahadiran.ir/fa/quran به دبیرخانه جشنواره ارسال نمایند تا دبیرخانه نسبت به اعلام آثار برگزیده اقدام کند.

عابدی از چاپ آثار مکتوب ارسالی دانشجویان در ویژه‌نامه‌ای که در آینده به همین منظور منتشر خواهد شد، نیز خبر داد.

وی در خصوص جوایز چهارمین جشنواره قرآنی دانشجویان ایرانی در خارج از کشور گفت: در رشته‌های غیر متمرکز، هر انجمن ضمن این که متناسب با بودجه خود نسبت به اهدای جوایزی به نفرات برتر اقدام می‌کنند، اسامی نفرات برتر در هر رشته را به دبیرخانه جشنواره نیز اعلام می‌کنند و دبیرخانه از بین اسامی اعلام شده مجدداً به قید قرعه به نفرات اول و دوم و سوم هر رشته جوائز نفیسی از قبیل کمک هزینه عمره اعطا خواهد کرد. در رشته‌های متمرکز نیز دبیرخانه جشنواره، به نفرات اول هر رشته کمک هزینه تشرف به عمره، به نفرات دوم یک سکه بهار آزادی و به نفرات سوم هر رشته یک نیم سکه بهار آزادی اهدا خواهد کرد.

دانشجویان محترم می‌توانند جهت کسب اطلاعات بیشتر با پست الکترونیکی quran@nahadiran.ir و یا از طریق شماره تماس 02166977001 با دبیرخانه جشنواره ارتباط برقرار کنند.


 

دکتر علیرضا رهایی در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران با اشاره به توسعه تولیدات علمی این دانشگاه بیان داشت: دانشگاه صنعتی امیر کبیر طی سال های گذشته به تولیدات علمی مهمی دست یافته است و تعداد مقالات نمایه شده بین المللی دانشگاه از 200 مقاله در 5 سال گذشته به 900 مقاله در سال جای رسیده است.

وی تصریح کرد: دانشگاه امیر کبیر در سال جدید اصلاحاتی در آئین نامه گریدهای علمی دارد و دراین اصلاحیه شرایط بسترهای تشویقی برای تجاری سازی فناوری مورد نظر قرار گرفته است.

رئیس دانشگاه صنعتی امیر کبیر در ادامه اذعان داشت: توسعه فعالیت های ارتباط با صنعت به طور جدی در سال جاری در دانشگاه امیر کبیر مورد توجه قرار می گیرد تا از این طریق فعالیت های دانشگاه در انجام پروژه های کلان افزایش یابد.

* اختصاص نیم تا 3 درصد اعتبارات دستگاه های اجرایی به پژوهش نیازمند نظارت است

رهایی در ادامه با اشاره به اجرای قانون اختصاص نیم تا 3 درصد اعتبارات دستگاه های اجرایی به امر پژوهش گفت: این قانون نیازمنمد نظارت است تا بتواند در کشور تحول ایجاد کند و برای دستیابی به اهداف کشور و رسیدن به تحیقات کاربردی نیازمند راه اندازی بولک های بین دانشگاهی هستیم.

وی با بیان اینکه وزارت علوم سیاست های تشویقی مناسب برای حرکت دانشگاه ها در راستای پژوهش های هدفمند انجام داده است افزود: بستر لازم برای تجاری سازی پژوهش ها فراهم شده و دانشگاه ها باید در این مسیر حرکت کنند.

رهایی تصریح کرد: پژوهش های هدفمند و مورد نیاز جامعه از سوی دانشگاه ها مورد غفلت قرار گرفته که امیدواریم با تاکیدات وزارت علوم این موضوع در مسیر پیشرفت قرار گیرد.

وی خاطرنشان کرد: فعالیت های تحقیقاتی کشور در 6سال اخیر تحولات شگرفی داشته است اما به حوزه پژوهش های هدفمندی توجه مناسبی صورت نگرفته است.


 


پرتال دانشگاهی کشور : امتحانات نیمسال دوم سال تحصیلی 90-89 دانشجویان دانشگاه‌های تهران از 17 خرداد آغاز و تا 14 تیر ادامه دارد.

به گزارش ایسنا، شروع امتحانات دانشجویان دانشگاه خواجه نصیر 23 خرداد و پایان امتحانات 8 تیرماه خواهد بود.

همچنین این دانشگاه به جز برای فارغ التحصیلان این دانشگاه در ارایه دروس آزمایشگاه‌ها و کارگاه‌ها، اقدام به برگزاری ترمهای تابستانی نمی‌کند.

دانشگاه امیرکبیر

براساس این گزارش، امتحانات دانشگاه صنعتی امیرکبیر از 21 خرداد آغاز و تا دوم تیرماه ادامه خواهد داشت.

ثبت نام ترم جدید سال تحصیلی 91-90، 14 و 15 شهریور ماه انجام می‌شود و دانشگاه ترم تابستانی برگزار نمی‌کند.

دانشگاه علم و صنعت

امتحانات نیمسال دوم سال تحصیلی 90-89 دانشگاه علم و صنعت از 3 تیرماه آغاز و تا 14 همین ماه ادامه خواهد داشت و ترم تابستانی هم در این دانشگاه برگزار نخواهد شد.

دانشگاه تربیت مدرس

پایان کلاسهای درس دانشگاه 26 خرداد ماه است و امتحانات دروس مدرسی از 28 خرداد تا اول تیر و امتحانات دروس تخصصی 4 تیر تا 15 تیر ماه خواهد شود.

دانشگاه الزهرا(س)

کلاسهای درس دانشجویان دانشگاه 19خرداد ماه به پایان می‌رسد و زمان آغاز امتحانات درسهای عمومی 21 خرداد تا 23 خرداد ماه و آغاز امتحانات درسهای تخصصی 24خرداد لغایت 5تیر ماه است.

دانشگاه علامه طباطبایی

25خرداد ماه زمان پایان کلاسها در دانشگاه علامه تعیین شده است و 28خرداد آغاز امتحانات دانشجویان بوده و 9 تیر ماه پایان امتحانات اعلام شده است.

ثبت‌نام ترم اول سال تحصیلی 91-90 در دانشگاه علامه طباطبایی از 14شهریور ماه آغاز می‌شود، همچنین دانشگاه علامه ترم تابستانی برگزار نمی‌کند.

دانشگاه تهران

ثبت نام نیمسال اول سال تحصیلی 91-90، 7 لغایت 10خرداد ماه انجام شد.

تاریخ پایان کلاسها در این دانشگاه مادر 19خرداد، آغاز امتحانات 21 خرداد و پایان امتحانات 2تیر ماه اعلام شده است.

دانشگاه صنعتی شریف

کلاسهای دانشجویان پایان ‌یافته است و امتحانات دانشگاه از روز سه شنبه 17خرداد ماه آغاز و تا روز سه‌شنبه 31 خرداد ادامه دارد.

مهلت ارسال نمره به آموزش 14تیر ماه است و ثبت‌نام دانشجویان دوره کارشناسی دانشگاه 12شهریور و ثبت‌نام دانشجویان دوره تحصیلات تکمیلی از 19 لغایت 23 شهریور اعلام شده است.

 
 
خبرنامه دانشجویان ایران: معاون فنی و آماری سازمان سنجش آموزش کشور با اشاره به اعلام نتایج اولیه نخستین آزمون نیمه متمرکز دکتری سال 90 گفت: 15 هزار نفر از میان 131 هزار داوطلب آزمون دکتری سال 90 به دانشگاهها معرفی شدند که از این بین حدود 6 هزار نفر پذیرش می شوند.

ابراهیم خدایی در گفتگو با خبرنگار مهر افزود: داوطلبانی که به دانشگاهها معرفی شده اند می توانند بر اساس برنامه زمان بندی اعلام شده از سوی دانشگاهها که از 16 خرداد آغاز می شود در فرآیند مصاحبه شرکت کنند.

وی خاطرنشان کرد: داوطلبان با دریافت کارنامه می توانند از نتیجه آزمون خود مطلع شوند و افرادی که نمره لازم را کسب کرده اند حداکثر به 5 دانشگاه معرفی شده اند.

معاون فنی و آماری سازمان سنجش گفت: کارنامه ای که برای داوطلبان اولین آزمون نیمه متمرکز دکتری (Ph.D) سال 1390 صادر شده است کارنامه اولیه بوده و شامل نمره داوطلب است و کارنامه نهایی در اواخر خردادماه منتشر می شود و در آن داوطلب نتیجه خود را در مقایسه با نمره آخرین فرد معرفی شده به دانشگاهها می سنجد.

خدایی گفت: برنامه مصاحبه دانشگاهها در یک دوره زمانی37 روزه تعیین و به گونه ای برنامه ریزی شده که دانشگاههای همجوار و رشته های مرتبط با فاصله زمانی نزدیک به هم، مصاحبه خود را انجام دهند.

وی یادآور شد: 15 هزار نفر از میان 131 هزار نفر داوطلب آزمون نیمه متمرکز دکتری به دانشگاهها معرفی شده اند و دانشگاهها نیز تا اواسط مردادماه نتایج را به سازمان سنجش آموزش کشور اعلام می شود.

معاون سازمان سنجش تاکید کرد: نتایج نهایی شهریورماه اعلام می شود و حدود 6 هزار نفر در نهایت پذیرفته می شوند.

وی درباره جزئیات مصاحبه آزمون دکتری خاطرنشان کرد: دانشگاهها در نحوه برگزاری مصاحبه اختیارات خود را دارند اما به طور کلی سوابق آموزشی، پژوهشی و فناوری از نظر دانشگاه مهم است البته ممکن است دانشگاهی تنها به دریافت سوابق آموزشی، پژوهشی فرد اکتفا کند و آن را مورد بررسی قرار دهد و برخی از دانشگاهها مصاحبه شفاهی برگزار کنند.

به گزارش مهر، نخستین آزمون نیمه متمرکز دکتری (Ph.D) سال 90 روز 25 فروردین در 32 شهر و61 حوزه امتحانی با رقابت 130 هزار و 900 نفر در گروه های فنی و مهندسی، علوم پایه، علوم انسانی، کشاورزی، زبانهای خارجی، دامپزشکی، هنر و تربیت بدنی و 107 کد رشته برگزار شد.

 



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:








تاریخ: دو شنبه 16 خرداد 1390برچسب:,
ارسال توسط arman
آخرین مطالب

آرشیو مطالب
پيوند هاي روزانه
امکانات جانبی
ورود اعضا:

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 282
بازدید دیروز : 29
بازدید هفته : 282
بازدید ماه : 418
بازدید کل : 85040
تعداد مطالب : 201
تعداد نظرات : 3
تعداد آنلاین : 1

یاران خورشید